TRANSCRIPCIÓ DE
LA XERRADA SOBRE ELS SERVEIS QUE REP L’AJUNTAMENT DE TORREDEMBARRA
SENSE CONTRACTE O AMB EL CONTRACTE VENÇUT.
Eduard
Rovira Gual, regidor del grup municipal d’ERC
Cal
Maiam, 23 maig 2013
Avui parlaré dels
serveis que rep l’Ajuntament sense que hi hagi un contracte en
vigor, o tal com hi posa oficialment als informes de la interventora:
“S’ha
observat que no consta cap instrucció de procediment en relació a
diverses factures i que no estan suportades per la corresponent
contractació oportuna”.
Aquesta xerrada vol
reflectir la veritable idiosincràsia del govern Masagué des del
punt de vista de la gestió municipal. Per explicar-me millor voldria
aclarir un parell de detalls de funcionament.
Quan l’Ajuntament
ha de contractar un servei concret, prèviament s’ha de fer una
autorització de despesa. Un cop feta aquesta autorització de
despesa i la corresponent reserva de crèdit, amb la factura ja n’hi
ha prou. Quan el cost del servei és superior a 18.000 euros s’ha
de fer un procediment de concurrència pública.
Si es tracta d’un
servei continuat, com els serveis de telefonia, manteniments
periòdics, etc. s’ha de fer un contracte. I si aquest contracte és
superior a 18.000 euros anuals o la seva durada és de més d’un
any, s’ha de fer un procediment de concurrència pública (concurs
o procediment negociat).
Evitar els
concursos o procediments negociats ordinaris es pot fer en casos molt
concrets d’urgència o singularitat que sempre s’han de
justificar. Aquesta pràctica d’esquivar els procediments ordinaris
ja l’hem observada (sense la deguda justificació) en els
contractes de lloguer que ja hem qüestionat en un ple extraordinari,
però també s’ha fet en altres casos com el de la neteja viària,
que simulant una ampliació del contracte de recollida de la brossa
s’ha atorgat a dit.
A banda d’aquests
casos, en els quals no s’ha fet un procediment ordinari però que
finalment hi ha un contracte, en general molts dels serveis exteriors
que rep l’Ajuntament estan sense contracte o amb el contracte
vençut sense renovar. Això obliga a fer cada final de mes
“reparaments”, és a dir, aprovar les factures corresponents per
Junta de Govern. Actualment aquesta competència la té la Junta de
Govern per delegació del Ple, si no haurien de ser aprovats en
sessió plenària. Aquesta situació no és greu si és ocasional i
temporal, però tal i com ho tenim aquí és la demostració que la
gestió municipal no es porta adequadament.
Només com una
mostra, podem dir que en els darrers mesos s’han aprovat les
següents quantitats amb aquest sistema de pagar les factures
mitjançant “reparaments”:
-
20 desembre 201283.235,97€17 gener 2013173.750,91€24 gener 2013225.999,68€21 febrer 201340.363,70€21 març 2013101.822,81€27 març 2013104.969,60€
I
això no és d’ara, sinó que ja ho veig des que son regidor i rebo
les actes de Junta de Govern.
Hi ha serveis que
no han tingut mai un contracte; n’hi ha que s’han atorgat
directament per ser de menys d’un any i menors de 18.000 euros i
després s’han continuat sense fer cap mena de pròrroga; i n’hi
ha que han vençut i ningú s’ha preocupat de prorrogar-los o
renovar-los.
Cada mes, a les
actes de les Juntes de Govern hi podem trobar el reparament de
factures de proveïdors que es repeteixen un i un altre cop, mes rere
mes:
Serveis de
consultoria per assessoraments diversos. Aquest és un tema que ja
hem denunciat en nombroses ocasions perquè és molt car i la seva
utilitat només serveix al propi alcalde, per tal de prescindir del
secretari de l’Ajuntament, o inclús per fer contrainformes.
-
20-dic-12assessoraments diversosjuliol 201217.405,00€28-dic-12assessoraments diversosoctubre 201221.683,20€24-ene-13assessoraments diversosnov-des 201235.676,85€21-mar-13assessoraments diversosGener 201316.153,50€
Manteniment zones
verdes: 2.060 eur / mes = 24.720 eur / any
Manteniment,
neteja i vigilància pàrquing Filadors: 9.645,96 €/mes. Aquest
tema mereixeria tot un monogràfic. No sabem perquè l’alcalde
s’entesta en subexplotar-lo. Potser això de traslladar el mercat
al C/ Filadors és per fer 4 duros tots els dimarts.
Electricitat: En
aquest cas hi havia un contracte amb efecte 1 de juliol 2010 per un
any, i era prorrogable per un any més. És a dir que com a màxim el
contracte era bo fins al juny de 2012. El dia 17 de gener de 2012 la
Cap de Contractació va advertir a la Regidoria de Serveis que el
contracte vencia a finals de juny però no se’n va fer cas i es va
continuar amb el servei amb el contracte vençut. Ara s’ha produït
un fet inesperat: La comercialitzadora d’electricitat ha estat
inhabilitada per una ordre ministerial publicada el 18 de febrer i hi
havia un mes per canviar de proveïdor (fins 18 de març) o passar a
una comercialitzadora d’ “últim recurs” amb un recàrrec. Fins
al Ple del passat dijous no s’ha iniciat l’expedient per fer el
nou contracte. Si s’hagués iniciat l’expedient el Ple de març
hauríem guanyat dos mesos i, per tant, estalviat dos mesos de
recàrrecs.
Assistència
informàtica. Aquí hem de parlar del manteniment del programa de
gestió per 4.961,00 eur/mes. Segons m’han dit el programa de
gestió municipal és força bo, però què passaria si un dia deixa
de funcionar? No hi ha un contracte que obligui a cap de les dues
parts.
Manteniment
informàtic. Això és el manteniment dels ordinadors i sistemes en
general, per 7.191,74 eur/més. És personal extern que treballa dins
l’ajuntament sense cap contracte en vigor.
Manteniment
enllumenat public. 7.260,00 eur/mes.
Neteja
del pavelló Sant Jordi i del pavelló dels Caus
Serveis
de telefonia: Amb aquest tema la gràcia és que l’ajuntament
treballa amb diversos proveïdors.
Lloguer de la nau
de l’arxiu. 2.833,31 eur/mes
Recollida de
residus (oct-des 2012: 6.903,71
eur)
Explotació de la
Piscina (set-oct 3.745 eur; nov-des 7.351 eur)
Manteniment piscina
(1.387,80 eur/mes)
Càtering llar
d’infants (novembre 1.998 eur; desembre 3.038 eur)
Control
de mosquits.
Consum
de fotocòpies.
Serveis
de control de plagues de l’arxiu.
Gas-oil
dipòsit brigada
Gasolinera,
vehicles brigada i medi ambient.
Gas
de calefacció
Manteniment
de semàfors.
Manteniment
calefacció: 3.575 eur un semestre.
Manteniment
de Cal Maiam.
Manteniment
ascensor.
Manteniment sistema
antiincendis.
Atenció
psicològica dona.
Manteniment
parquímetres
Servei
d’ambulància.
Anàlisis
piscina.
Alarma
pàrquing.
A
part dels serveis que necessiten contracte, ja he dit que els serveis
puntuals necessiten una autorització de despesa prèvia. N’he
assenyalat una molt curiosa:
Assistència
tècnica redacció pla parcial eixample/la sort, 17.995,00 eur. Només
falten 5 euros per arribar a 18.000. Però podrien haver fet
l’autorització de despesa prèviament. La redacció d’un pla
parcial no és una cosa que es faci de pressa.
Si bé hi ha
serveis que no es veuen perjudicats per aquest sistema, en moltes
ocasions el servei podria millorar, i el cost quedaria reduït si hi
hagués un contracte fet amb el corresponent procediment de
concurrència. D’altra banda, l’absència de contracte crea
inseguretat jurídica per les dues parts.
He
pogut copsar opinions diverses del perquè d’aquesta actitud del
Govern Masagué, però en destacaria dos punts de vista:
Primer punt de
vista: que tots aquests contractes formalment han de ser fets amb la
participació de la Cap de Contractació i del Secretari, i això no
li agrada a l’alcalde. Aquest argument quedaria demostrat amb
l’expedient de contractació del subministrament d’electricitat i
gas que es va iniciar al darrer ple: la secretària de la mesa de
contractació no és cap d’aquests dos funcionaris.
I segon punt de
vista: Que la situació de precarietat de tots els contractes li
permet jugar amb els pagaments, endarrerint-los si li convé per
tenir als proveïdors més collats.
Jo
soc de l’opinió del primer punt de vista. En canvi, en relació
als treballadors de la casa, siguin funcionaris o personal laboral,
sí que crec que fa servir una tàctica que s’acosta a aquesta
segona manera de veure-ho.
És
a dir, que crec que en molts casos es fan servir les productivitats i
les gratificacions per premiar als treballadors fidels i per castigar
als crítics.
M’explicaré:
L’ajuntament té una plantilla d’uns 250 treballadors, i cada
mes, més de la meitat reben complements de productivitat i/o
gratificacions.
La legislació
vigent diu que hi pot haver gratificacions
per serveis extraordinaris prestats fora de la jornada normal de
treball, que en cap cas poden ser fixes en la quantia ni periòdiques.
Això
serien les hores extres.
I el complement
de productivitat té per finalitat retribuir l’especial rendiment,
l’activitat extraordinària i l’interès o la iniciativa amb què
el funcionari desenvolupa el seu treball. L’apreciació de la
productivitat s’ha de realitzar en funció de circumstàncies
objectives relacionades directament amb l’exercici del lloc de
treball i amb els objectius que li siguin assignats.
En realitat
s’observa que la majoria de productivitats són purament
rutinàries, la qual cosa vol dir que la major part de la plantilla
està mal retribuïda de base per la feina que fa, o que els llocs de
treball no estan ben estructurats.
Una prova que les
productivitats es fan servir inadequadament és que les retallades
sobre els sous que va obligar a fer el govern Rajoy des de Madrid
l’any 2010, és a dir una rebaixa de sou d’un 10% de tots els
treballadors, no es van veure reflectides en un estalvi en el
pressupost de despeses de personal de l’Ajuntament, que va gastar
el mateix. I en canvi alguns treballadors sí que ho van notar.
En el tema del
personal convé actualitzar la Relació de Llocs de Treball (RLT). I
en el tema dels contractes s’ha de començar de seguida a
regularitzar la situació. Segur que estalviarem diners i guanyarem
servei i seguretat jurídica.