MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP
MUNICIPAL D’E.R.C. SOBRE
LA REGULACIÓ DE LA MOBILITAT I DELS ESPAIS PÚBLICS A BAIX A MAR,
PERQUÈ SIGUI DEBATUDA EN EL PROPER PLE.
Baix a Mar és un
barri residencial i turístic que conforma un espai que comparteix
diversos interessos que cal conciliar:
Una població
resident fixa; una població no empadronada amb segona residència de
propietat o bé de lloguer.
Negocis
d’hostaleria, restauració i d’altres serveis amb clients de
diversa tipologia (des del simple cafè diari durant les temporades
baixes, fins els clients de restaurants o de bar de tapes).
Hostes d’hotel o
apartament en temporada alta que lloguen per setmanes o quinzenes, o
estiuejants que lloguen per mesos o per temporada sencera.
També hi ha
temporades intermèdies: Setmana Santa, caps de setmana llargs, etc.
I algun altre negoci de serveis com
supermercat, quiosc, estanc, forn de pa, perruqueria, gestoria...
Aquesta tipologia
que podríem anomenar “estacional múltiple” provoca una sèrie
de dificultats en la gestió de l’espai públic, referint-nos a
espai públic en un sentit ampli del concepte. Però aquesta
dificultat de gestió es pot reduir temporalment a períodes molt
concrets de l’any.
Arran de la
remodelació de la xarxa de clavegueram, l’equip de govern de
l’Ajuntament de Torredembarra està enllestint una sèrie de
modificacions en la gestió de l’espai públic al que fèiem
referència abans. Per tal de fer aquestes modificacions, l’equip
de govern no ha consultat formalment, i ni tant sols ha informat, els
membres de la corporació sense responsabilitat de govern. Tampoc no
ens consta que s’hagi debatut en Junta de Govern.
L’única reunió
formal de la Corporació en relació a la vialitat de Baix a Mar ha
estat la creació d’una Comissió d’Estudi per a la modificació
de “l’Ordenança municipal de circulació de vehicles i vianants
de Torredembarra” i poder aprovar la figura jurídica de
“l’aparcament de residents” que la nostra ordenança no
contemplava. Davant la proposta d’ERC d’aprofitar la Comissió
creada per tractar de temes de vialitat de Baix a Mar, i de
Torredembarra en general, la resposta de l’Alcalde va ser negativa,
i que l’única funció de la Comissió seria l’aprovació de la
figura jurídica de l’aparcament de residents.
Sabem que l’equip
de govern ha fet tres actes públics amb veïns per informar de les
obres en general. Al primer va deixar el tema de la vialitat per
després (“farem el que vulguin els veïns”). Al segon es van
debatre els inconvenients de les obres i de la seva durada. I al
tercer un tècnic va exposar allò que ja s’havia decidit sobre
vialitat i aparcaments, sense donar possibilitat de modificacions.
Després del
tercer acte públic, i a mesura que s’ha anat aplicant la
senyalització horitzontal que preveu el pla de l’equip de govern,
els veïns han anat veient les mancances del pla:
Que no hi haurà prou places de zona
verda per a tots els residents.
Que un resident
del final dels carrers Tamarit o Isaac Peral té les zones reservades
molt més lluny que la zona blava de Cal Bofill, i un client d’un
bar del carrer Indústria, o un feligrès de la parròquia, tenen
l’aparcament de zona blava molt lluny: pagar i caminar.
I els mateixos
exemples es veuen en relació a la banda de garbí de Baix a Mar,
perquè els residents dels carrers del Mar i Narcís Monturiol no
poden aparcar en allò que serà zona blava al carrer Francesc Macià.
Aquests darrers
dies també s’han produït fets poc explicats en relació a
l’ocupació de via pública per part d’una parada de verdures
tradicional, i uns altres en relació a uns rumors que no es permetrà
posar terrasses de bars a les places de Baix a Mar.
ERC ha fet dues
reunions amb veïns, de les quals n’ha tret conclusions, i també
ha copsat el parer de la gent a peu de carrer i amb converses
particulars. En funció d’aquestes conclusions, i en base als
motius exposats, el grup municipal d’ERC proposa al Ple l’adopció
dels següents acords:
PRIMER: Que les
zones d’aparcament que ara són blaves i verdes tinguin totes la
mateixa consideració per ser gestionades globalment sense
diferències. Que les limitacions que després s’establiran com a
recursos de gestió, siguin aplicades temporalment i únicament en
períodes que siguin de manifesta necessitat de ser gestionades:
estiu i alguns caps de setmana molt concrets. Que s’estableixin
diverses formes de gestió de l’aparcament: Targetes d’aparcament
gratuït per residents de Baix a Mar; targetes bonificades de
prepagament per a residents de Torredembarra en general; targetes
bonificades de prepagament per a titulars de segones residències o
altres possibilitats que puguin ser considerades; vals o bonus de
prepagament a disposició dels establiments comercials per a
incentivar la fidelització de clients; i qualsevol altra eina que
permeti una gestió positiva de la mobilitat i no perjudiqui
l’interès de tota mena de residents a trobar aparcament ni
l’interès dels comerços i serveis que donen vida a Baix a Mar.
SEGON: Que
s’analitzi tècnicament la nova situació de l’interior del barri
per tal que, mantenint la prioritat invertida en favor dels vianants,
les reserves de càrrega i descàrrega i altres reserves no
impedeixin l’aprofitament de places d’aparcament que poden ser
gestionades amb els criteris exposats en el punt primer.
TERCER: Que
l’aprofitament de la via pública (carrers i places) amb finalitat
comercial sigui regulat adequadament per incentivar la reactivació
de negocis, i no pas per convertir els carrers de Baix a Mar en
espais estètics, freds i sense vida. D’altra banda, aquesta
regulació impedirà arbitrarietat i donarà seguretat jurídica.
QUART:
Que s’incentivi l’ús de les places Josep Valls Ivern i Antoni
Roig per la ubicació de parades ambulants de fruita i verdura com
s’havia fet fins ara, fent l’adaptació a la nova situació amb
criteris de reactivació de serveis i en definitiva de vida de barri.
CINQUÈ: Insistint
en els criteris dels punts anteriors, proposem la creació d’un
mercadet de cap de setmana a la plaça Antoni Roig, o a la plaça
Josep Valls Ivern.
I
SISÈ: Que la materialització puntual de les propostes d’aquesta
moció siguin debatudes en la Comissió d’Estudi adient amb la
participació de tota la corporació, d’acord amb la llei, i que
s’instrumentalitzin les vies de participació ciutadana necessàries
per tal que sigui el barri qui decideixi com vol viure.