ERC

13/5/13

Moció d'ERC amb les propostes d'un grup de veïns de Baix a Mar


MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL D’E.R.C. SOBRE LA REGULACIÓ DE LA MOBILITAT I DELS ESPAIS PÚBLICS A BAIX A MAR, PERQUÈ SIGUI DEBATUDA EN EL PROPER PLE.


Baix a Mar és un barri residencial i turístic que conforma un espai que comparteix diversos interessos que cal conciliar:
Una població resident fixa; una població no empadronada amb segona residència de propietat o bé de lloguer.
Negocis d’hostaleria, restauració i d’altres serveis amb clients de diversa tipologia (des del simple cafè diari durant les temporades baixes, fins els clients de restaurants o de bar de tapes).
Hostes d’hotel o apartament en temporada alta que lloguen per setmanes o quinzenes, o estiuejants que lloguen per mesos o per temporada sencera.
També hi ha temporades intermèdies: Setmana Santa, caps de setmana llargs, etc.
I algun altre negoci de serveis com supermercat, quiosc, estanc, forn de pa, perruqueria, gestoria...

Aquesta tipologia que podríem anomenar “estacional múltiple” provoca una sèrie de dificultats en la gestió de l’espai públic, referint-nos a espai públic en un sentit ampli del concepte. Però aquesta dificultat de gestió es pot reduir temporalment a períodes molt concrets de l’any.

Arran de la remodelació de la xarxa de clavegueram, l’equip de govern de l’Ajuntament de Torredembarra està enllestint una sèrie de modificacions en la gestió de l’espai públic al que fèiem referència abans. Per tal de fer aquestes modificacions, l’equip de govern no ha consultat formalment, i ni tant sols ha informat, els membres de la corporació sense responsabilitat de govern. Tampoc no ens consta que s’hagi debatut en Junta de Govern.

L’única reunió formal de la Corporació en relació a la vialitat de Baix a Mar ha estat la creació d’una Comissió d’Estudi per a la modificació de “l’Ordenança municipal de circulació de vehicles i vianants de Torredembarra” i poder aprovar la figura jurídica de “l’aparcament de residents” que la nostra ordenança no contemplava. Davant la proposta d’ERC d’aprofitar la Comissió creada per tractar de temes de vialitat de Baix a Mar, i de Torredembarra en general, la resposta de l’Alcalde va ser negativa, i que l’única funció de la Comissió seria l’aprovació de la figura jurídica de l’aparcament de residents.

Sabem que l’equip de govern ha fet tres actes públics amb veïns per informar de les obres en general. Al primer va deixar el tema de la vialitat per després (“farem el que vulguin els veïns”). Al segon es van debatre els inconvenients de les obres i de la seva durada. I al tercer un tècnic va exposar allò que ja s’havia decidit sobre vialitat i aparcaments, sense donar possibilitat de modificacions.

Després del tercer acte públic, i a mesura que s’ha anat aplicant la senyalització horitzontal que preveu el pla de l’equip de govern, els veïns han anat veient les mancances del pla:
Que no hi haurà prou places de zona verda per a tots els residents.
Que un resident del final dels carrers Tamarit o Isaac Peral té les zones reservades molt més lluny que la zona blava de Cal Bofill, i un client d’un bar del carrer Indústria, o un feligrès de la parròquia, tenen l’aparcament de zona blava molt lluny: pagar i caminar.
I els mateixos exemples es veuen en relació a la banda de garbí de Baix a Mar, perquè els residents dels carrers del Mar i Narcís Monturiol no poden aparcar en allò que serà zona blava al carrer Francesc Macià.

Aquests darrers dies també s’han produït fets poc explicats en relació a l’ocupació de via pública per part d’una parada de verdures tradicional, i uns altres en relació a uns rumors que no es permetrà posar terrasses de bars a les places de Baix a Mar.

ERC ha fet dues reunions amb veïns, de les quals n’ha tret conclusions, i també ha copsat el parer de la gent a peu de carrer i amb converses particulars. En funció d’aquestes conclusions, i en base als motius exposats, el grup municipal d’ERC proposa al Ple l’adopció dels següents acords:

PRIMER: Que les zones d’aparcament que ara són blaves i verdes tinguin totes la mateixa consideració per ser gestionades globalment sense diferències. Que les limitacions que després s’establiran com a recursos de gestió, siguin aplicades temporalment i únicament en períodes que siguin de manifesta necessitat de ser gestionades: estiu i alguns caps de setmana molt concrets. Que s’estableixin diverses formes de gestió de l’aparcament: Targetes d’aparcament gratuït per residents de Baix a Mar; targetes bonificades de prepagament per a residents de Torredembarra en general; targetes bonificades de prepagament per a titulars de segones residències o altres possibilitats que puguin ser considerades; vals o bonus de prepagament a disposició dels establiments comercials per a incentivar la fidelització de clients; i qualsevol altra eina que permeti una gestió positiva de la mobilitat i no perjudiqui l’interès de tota mena de residents a trobar aparcament ni l’interès dels comerços i serveis que donen vida a Baix a Mar.

SEGON: Que s’analitzi tècnicament la nova situació de l’interior del barri per tal que, mantenint la prioritat invertida en favor dels vianants, les reserves de càrrega i descàrrega i altres reserves no impedeixin l’aprofitament de places d’aparcament que poden ser gestionades amb els criteris exposats en el punt primer.

TERCER: Que l’aprofitament de la via pública (carrers i places) amb finalitat comercial sigui regulat adequadament per incentivar la reactivació de negocis, i no pas per convertir els carrers de Baix a Mar en espais estètics, freds i sense vida. D’altra banda, aquesta regulació impedirà arbitrarietat i donarà seguretat jurídica.

QUART: Que s’incentivi l’ús de les places Josep Valls Ivern i Antoni Roig per la ubicació de parades ambulants de fruita i verdura com s’havia fet fins ara, fent l’adaptació a la nova situació amb criteris de reactivació de serveis i en definitiva de vida de barri.

CINQUÈ: Insistint en els criteris dels punts anteriors, proposem la creació d’un mercadet de cap de setmana a la plaça Antoni Roig, o a la plaça Josep Valls Ivern.

I SISÈ: Que la materialització puntual de les propostes d’aquesta moció siguin debatudes en la Comissió d’Estudi adient amb la participació de tota la corporació, d’acord amb la llei, i que s’instrumentalitzin les vies de participació ciutadana necessàries per tal que sigui el barri qui decideixi com vol viure.