El Grup Municipal d’
Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Torredembarra ha aportat
informacions complementàries durant la celebració del ple Extraordinari sobre dos
lloguers que l’Ajuntament està pagant per dos locals que no utilitza per a res
i que estan sent investigats per si existeixen irregularitats per part de la Fiscalia.
ERC informa que el preu pactat final entre les dues parts en el contracte de
compra dels dos locals, mitjançant el procediment de lloguer amb opció de
compra, són preus inflats si es compara amb els preus de mercat existents amb
locals de similars o millors característiques.
El local situat al carrer Garraf i Priorat, 9 (a Clarà) és un
soterrani, té 700 metres quadrats d’ús, a on qualsevol activitat seria il·legal
ja que seria contrària a la norma d’usos municipal i fins i tot l’activitat de
la finca no està legalitzada dins del pla urbanístic vigent. L’Ajuntament està
pagant 5.900 euros més el 21% d’IVA cada mes i el preu final d’adquisició que
es va pactar és un milió d’euros. La regidora Montse Gassull ha descrit dos
exemples de Torredembarra, d’una finca cèntrica molt més gran i d’una altra
finca molt més gran a primera línia de la costa, en les quals s’hi poden
aixecar habitatges, i de les quals el preu de venda és de tres milions la primera
i de set milions la segona. “Comparant-ho,
pactar amb el propietari un milió d’euros de preu final per un local de 700
metres quadrats que són plantes de soterrani a on no s’hi podrà fer cap
activitat de tipus social, i que es troba allunyat del centre urbà, és una
operació en la que algú està guanyant molts diners cada mes però els que paguem
som tots”, ha dit Montse Gassull.
Pel que fa al segon local polèmic, és una nau al carrer Gaià, 22-24 pel
qual el consistori paga amb els diners de tots 9.583,33 euros +21% d’IVA cada
mes. El preu final que consta en el contracte per la seva adquisició,
mitjançant el procediment del lloguer amb opció de compra, són 1.374.000 euros.
Eduard Rovira assegura que “naus de la mateixa zona i en els mateixos
mesos que es va fer el contracte, estaven al mercat a un preu de 300.000 o
400.000 euros i presentaven millors condicions que aquesta nau”. L’alcalde
va dir el març de 2011 que ordenava l’operació immobiliària en caràcter
d’urgència, per la singularitat de la nau. Va dir fa dos anys que seria la nova
seu de la Policia Local, però la nau no
és pas singular perquè en el poble existeixen d’altres de millors prestacions,
i no s’ha demostrat la urgència perquè després de gairebé dos anys no s’ha fet
cap projecte per adequar l’interior de la nau i la Policia Local no s’ha mogut d’allà
on era el març de 2011.
El Ple Extraordinari ha rebutjat, amb el vots en bloc de l’equip de
govern, les dues propostes dels grups de l’oposició. Demanaven incoar un
expedient per determinar la possible nul·litat de ple dret dels acords de les
juntes de govern que en el seu dia van aprovar els lloguers dels dos locals.
Demanaven també que el secretari municipal fes un informe sobre les causes de
nul·litat de ple dret que presumptament concorren en els citats acords. Però
l’equip de govern ha votat en contra de tot.
El Grup Municipal d’ERC critica que, durant les dues hores de ple,
l’alcalde ha refusat donar cap explicació tot i que ha gosat dir que podria
donar les explicacions que volgués. Per ERC, això és una demostració que
l’alcalde gira l’esquena a la informació i a la transparència, i que es burla
del Ple municipal en tant que no hi dirimeix cap qüestió polèmica quan el Ple
és el màxim òrgan de representació del municipi.
Ara bé, ERC ha aportat informacions complementàries que demostrarien
que els dos lloguers amb opció de compra s’estan pagant a uns preus inflats, amb
els diners dels torrencs i les torrenques.
Indicis d’irregularitats en
el primer lloguer
El primer lloguer es tracta d’un local situat al carrer Garraf i
Priorat número 9 (a Clarà), aprovat per Junta de Govern del 3 de març de 2011.
L’Ajuntament està pagant 5.900 euros + IVA al mes, i farà aviat dos anys que
l’alcalde va anunciar una utilitat que no s’ha complert mai. Per començar, el
local en qüestió no compleix el Pla d’Usos municipals per a la utilitat
anunciada, i el seu propietari és una persona que quan es va signar el
contracte de lloguer tenia deutes pendents amb l’Ajuntament i la llei
especifica que una administració pública no pot fer cap contracte amb cap
persona que sigui deutora d’aquesta mateixa administració; no es va fer cap
concurs públic, es va triar el local a dit, però l’oposició té en mans un
peritatge (que Fiscalia també té) que xifrava el preu de mercat del lloguer del
local en 1.500 euros mensuals, ara bé, l’Ajuntament va ordenar un altre
peritatge–de 5.900 euros- i basant-se en aquest segon peritatge –hi ha indicis
que fou a un preu pactat anteriorment- l’Ajuntament està pagant 5.900 euros +
IVA per un local que no utilitza per a res. El peritatge dels 1.500 euros no va
formar part, mai, de l’expedient del contracte; ara bé, l’oposició va
descobrir-lo perquè és un document amb entrada de registre a l’Ajuntament, el
va recuperar i va donar-ne còpia a Fiscalia.
Indicis d’irregularitats en
el segon lloguer
Lloguer d’una nau al carrer Gaià 22-24, que en el seu dia es va
contractar amb l’empresa Vicsan. Era el 17 de març de 2011, es va fer la
contractació en caràcter d’urgència, sense cap concurs públic, d’un lloguer per
4 anys, per un import de 9.077,21 euros+IVA durant el 2011 i de 9.583,33 euros
+IVA a partir de 2012. Es va dir, des de l’equip de govern, que es triava a dit
aquella nau per la seva “singularitat”, però aquesta condició va quedar
rebutjada per l’interventor d’aquella època i també pel secretari, el qual va
fer un informe desfavorable a l’operació. Els termes amb els quals es va
redactar el contracte de lloguer desmunta la idea de la “singularitat”, és a
dir, no es pot justificar que es triés aquella nau i no cap altra. L’alcalde va
anunciar que llogava la nau per traslladar-hi la policia local, però d’això en
fa gairebé dos anys i la policia local no s’hi ha mudat mai. A sobre, el 2 de
gener de 2012 l’equip de govern ordena una modificació del contracte de lloguer
que passa de 4 a 12 anys, i en aquests termes, la competència per autoritzar
això és del Ple i no pas la Junta de Govern, però el canvi mai no va arribar al
Ple. I per arrodonir els despropòsits, la propietària de la nau llogada,
l’empresa Vicsan, va vendre-la a Catalunya Caixa i no consta que hi hagi cap
acord de l’Ajuntament que autoritzés dita venda quan una de les clàusules del
contracte que l’Ajuntament va signar amb Vicsan diu que la propietat s’obliga
expressament a no vendre. L’oposició ha detectat i ha avisat a Fiscalia de
defectes formals en la contractació de març de 2011 i també veu irregularitats
en el que ha passat després.