MOCIÓ EN DEFENSA DELS AFECTATS
PER LA CONTRACTACIÓ DE PARTICIPACIONS PREFERENTS
A la vista del perjudici generat entre les 210.000
famílies catalanes – 700.000 al conjunt de l’Estat - afectades per la compra de
participacions preferents en condicions irregulars, la insuficient acció
supervisora i reguladora dels organismes competents per tal d’evitar o corregir
aquests perjudicis i les mobilitzacions dels afectats i els col·lectius
d’usuaris d’entitats financeres, es fan necessàries totes les mesures de
recolzament possibles per reclamar una acció correctora molt més decidida per
part dels poders públics.
Des del 1999, s’han col·locat més prop de 26.000
milions d’euros en participacions preferents, pràcticament la totalitat per
part d’entitats financeres. Fins al 2007, molts dels contractes de
participacions preferents es van realitzar sense documentació i amb menor
informació, i a partir del 2007 s’han detectat molts incompliments de les
obligacions d’informació i protecció de la persona consumidora previstos a la
Directiva MiFID i en la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya. En molts
casos, es van convertir contractes de dipòsits a termini a participacions
preferents.
Les participacions preferents són valors emesos
per societats que no permeten participació en el capital ni dret a vot, tenen
caràcter perpetu i la seva rendibilitat és de caràcter variable i no garantida.
Són valors que no cotitzen en borsa, i tenen una liquiditat escassa. Tenen un
alt risc de pèrdues, una rendibilitat generalment fixa en un primer període i
variable posteriorment, no garantitzada, vinculada a beneficis distribuïbles,
sense garantia del capital invertit i amb la possibilitat de pèrdues d’aquest
capital, a més, no estan cobertes pel Fons de Garantia d’Inversions. La col·locació
d’aquest producte es va donar a causa de la falta de liquiditat de les entitats
financeres, amb aquestes emissions van poder reforçar els seus balanços i van
enfortir d’aquesta forma la seva aparent solidesa.
Com a conseqüència dels acords de regulació
bancària de Basilea III, aquestes participacions preferents deixen de computar
com a capital principal. Els acords de BasileaIII es prenen amb l’objectiu
d’establir un nou codi de disciplina bancària que incrementi els requeriments
en capital i qualitat, i ser més exigents amb el deute, per tal d’evitar un
altre col·lapse financer.
És per aquest motiu, i no per cap altre, que les
entitats financeres que havien comercialitzat les participacions preferents,
estan oferint un bescanvi als seus clients, ja sigui per accions, per bons
convertibles, per deute subordinat, etc.
Els perjudicis s’han fet evidents quan han aflorat
les irregularitats pel que fa a:
I. La seva
contractació i comercialització
S’han detectat molts casos en què no es va
informar de les característiques del producte, ni dels seus riscos, ni de
l’escassa o nul·la liquiditat i el caràcter perpetu del producte. Es van
contractar moltes participacions preferents sota l’aparença de dipòsit, però
amb una rendibilitat superior. És un producte altament complex que la mateixa
Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) considera d’alt risc no apropiat
per al mercat minorista.
II. La
baixa disponibilitat i liquiditat de la inversió
Un cop els estalviadors han volgut recuperar els fons
dipositats, molts s’han trobat que el caràcter perpetu del producte - del qual
no van ser avisats - impedeix la liquiditat del mateix, a no ser que es
traspassi en un mercat secundari on el principal comprador - i pràcticament
l’únic - és l’entitat emissora, amb la conseqüència que és qui marca el preu de
venda, molt per sota de l’inicial.
Donat que s’està instant als propietaris de participacions
preferents que facin escrits de reserva d’accions legals davant les entitats
bancàries, sota l’auspici de AICEC - ADICAE (Asociació d‘Usuaris de Bancs,
Caixes i Assegurances de Catalunya) i tenint en compte la insuficiència de les
alternatives ofertes per les entitats financeres als afectats, considerant que
la denúncia realitzada per les associacions de persones consumidores i usuàries
als organismes supervisors ha aconseguit que la CNMV i el propi Banc d’Espanya
reconegui l’abús i la incorrecció de les pràctiques realitzades, però no
accions correctores suficientment contundents, evidenciant la indefensió i desinformació
de bona part dels afectats.
Per tot l’anteriorment exposat, Esquerra
Republicana de Catalunya proposa al ple de l’ajuntament de Tarragona que
prengui els següents
A C O R D S
Primer. Manifestar i denunciar
l’abús en el que han incorregut les entitats financeres en la comercialització
d’aquests productes.
Segon. Comunicar als organismes
reguladors - Banc d’Espanya i Comissió Nacional del Mercat de Valors - la
necessitat d’impulsar una campanya de comunicació per part de les pròpies
entitats financeres per tal de garantir la correcta informació del conjunt dels
afectats, dels seus drets i dels seus deures.
Tercer. Manifestar la necessitat
que els organismes reguladors intervinguin per assolir la restitució dels drets
dels usuaris afectats. Una restitució que hauria de garantir, a través de les
vies legals i financeres oportunes, la plena convertibilitat dels estalvis que
hagin estat invertits en productes que no hagin garantit una informació
adequada sobre les seves característiques a l’hora de la seva contractació i
comercialització.
Quart. Donar suport a totes les
actuacions de les associacions de persones consumidores i usuàries en la
informació i defensa dels afectats i la denúncia de les irregularitats comeses
en la fase de contractació i comercialització d’aquests productes.
Cinquè. Recolzar totes les
iniciatives legislatives i parlamentàries encaminades tant a la denúncia i
divulgació d’aquestes males pràctiques anteriorment mencionades, com a la
defensa i demanda de restitució dels drets dels seus afectats.
I----------------I
MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL D’E.R.C. SOBRE L’ARRANJAMENT I
ADEQUACIÓ DEL PÀRQUING PROVISIONAL DEL CARRER LLEÍDA, COM A ZONA VERDA INFANTIL
I DE JOCS.
Entre els carrers Rodes,
Lleída i Av. Diagonal d’aquest municipi s’hi troba una zona classificada en el
PGU com a Zona Verda o Parcs i Jardins.
Aquesta zona actualment
està destinada a l’estacionament de vehicles. Estacionament provisional mentre
és realitzaven les obres de construcció del Pàrquing Filadors. Des de la
regidoria de Serveis, es va adequar molt provisionalment per aquesta raó, ja
que una vegada finalitzades les obres, s’havia d’adequar com a Zona Verda. Però
desprès de dos anys que el Pàrquing Filadors està acabat, hem pogut comprovar
que no s’ha fet cap acció per recuperar la zona.
Creiem que és del tot
necessària la recuperació i adequació d’aquesta zona, tant pels nostres infants
com per la nostra gent gran, ja que el projecte contemplava varis espais
diferenciats de jocs. Perquè és una zona cèntrica ja que en el nucli urbà no disposem
de zones de joc i d’esbarjo. I també per la necessitat dels veïns de la zona,
perquè de tots és sabut que la zona estava destinada a aquest ús i així es va
comprometre l’ajuntament quan es va a destinar a “pàrquing provisional”
Per tots aquest motius
exposats, es proposa al Ple l’adopció del següent acord:
PRIMER:
Que la regidoria que li
pertoqui recuperi el projecte aprovat de l’adequació de la Zona Verda anomenada
del carrer Lleida.
SEGON:
Que en els pressupostos
de l’any 2012, s’hi destini una partida per arranjar i adequar aquesta zona
verda.
Signat: Eduard Rovira i
Montserrat Gassull, regidors de la Corporació.
Grup Municipal d’ERC
Torredembarra, 11 d’abril del 2011.