ERC

18/1/13

ERC assegura que l’Ajuntament paga a un preu inflat dos lloguers mentre l’alcalde refusa donar cap explicació



El Grup Municipal d’ Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Torredembarra ha aportat informacions complementàries durant la celebració del ple Extraordinari sobre dos lloguers que l’Ajuntament està pagant per dos locals que no utilitza per a res i que estan sent investigats per si existeixen irregularitats per part de la Fiscalia. ERC informa que el preu pactat final entre les dues parts en el contracte de compra dels dos locals, mitjançant el procediment de lloguer amb opció de compra, són preus inflats si es compara amb els preus de mercat existents amb locals de similars o millors característiques.

El local situat al carrer Garraf i Priorat, 9 (a Clarà) és un soterrani, té 700 metres quadrats d’ús, a on qualsevol activitat seria il·legal ja que seria contrària a la norma d’usos municipal i fins i tot l’activitat de la finca no està legalitzada dins del pla urbanístic vigent. L’Ajuntament està pagant 5.900 euros més el 21% d’IVA cada mes i el preu final d’adquisició que es va pactar és un milió d’euros. La regidora Montse Gassull ha descrit dos exemples de Torredembarra, d’una finca cèntrica molt més gran i d’una altra finca molt més gran a primera línia de la costa, en les quals s’hi poden aixecar habitatges, i de les quals el preu de venda és de tres milions la primera i de set milions la segona. “Comparant-ho, pactar amb el propietari un milió d’euros de preu final per un local de 700 metres quadrats que són plantes de soterrani a on no s’hi podrà fer cap activitat de tipus social, i que es troba allunyat del centre urbà, és una operació en la que algú està guanyant molts diners cada mes però els que paguem som tots”, ha dit Montse Gassull.

Pel que fa al segon local polèmic, és una nau al carrer Gaià, 22-24 pel qual el consistori paga amb els diners de tots 9.583,33 euros +21% d’IVA cada mes. El preu final que consta en el contracte per la seva adquisició, mitjançant el procediment del lloguer amb opció de compra, són 1.374.000 euros. Eduard  Rovira assegura que “naus de la mateixa zona i en els mateixos mesos que es va fer el contracte, estaven al mercat a un preu de 300.000 o 400.000 euros i presentaven millors condicions que aquesta nau”. L’alcalde va dir el març de 2011 que ordenava l’operació immobiliària en caràcter d’urgència, per la singularitat de la nau. Va dir fa dos anys que seria la nova seu de la  Policia Local, però la nau no és pas singular perquè en el poble existeixen d’altres de millors prestacions, i no s’ha demostrat la urgència perquè després de gairebé dos anys no s’ha fet cap projecte per adequar l’interior de la nau i la Policia Local no s’ha mogut d’allà on era el març de 2011.

El Ple Extraordinari ha rebutjat, amb el vots en bloc de l’equip de govern, les dues propostes dels grups de l’oposició. Demanaven incoar un expedient per determinar la possible nul·litat de ple dret dels acords de les juntes de govern que en el seu dia van aprovar els lloguers dels dos locals. Demanaven també que el secretari municipal fes un informe sobre les causes de nul·litat de ple dret que presumptament concorren en els citats acords. Però l’equip de govern ha votat en contra de tot.

El Grup Municipal d’ERC critica que, durant les dues hores de ple, l’alcalde ha refusat donar cap explicació tot i que ha gosat dir que podria donar les explicacions que volgués. Per ERC, això és una demostració que l’alcalde gira l’esquena a la informació i a la transparència, i que es burla del Ple municipal en tant que no hi dirimeix cap qüestió polèmica quan el Ple és el màxim òrgan de representació del municipi.

Ara bé, ERC ha aportat informacions complementàries que demostrarien que els dos lloguers amb opció de compra s’estan pagant a uns preus inflats, amb els diners dels torrencs i les torrenques.

Indicis d’irregularitats en el primer lloguer
El primer lloguer es tracta d’un local situat al carrer Garraf i Priorat número 9 (a Clarà), aprovat per Junta de Govern del 3 de març de 2011. L’Ajuntament està pagant 5.900 euros + IVA al mes, i farà aviat dos anys que l’alcalde va anunciar una utilitat que no s’ha complert mai. Per començar, el local en qüestió no compleix el Pla d’Usos municipals per a la utilitat anunciada, i el seu propietari és una persona que quan es va signar el contracte de lloguer tenia deutes pendents amb l’Ajuntament i la llei especifica que una administració pública no pot fer cap contracte amb cap persona que sigui deutora d’aquesta mateixa administració; no es va fer cap concurs públic, es va triar el local a dit, però l’oposició té en mans un peritatge (que Fiscalia també té) que xifrava el preu de mercat del lloguer del local en 1.500 euros mensuals, ara bé, l’Ajuntament va ordenar un altre peritatge–de 5.900 euros- i basant-se en aquest segon peritatge –hi ha indicis que fou a un preu pactat anteriorment- l’Ajuntament està pagant 5.900 euros + IVA per un local que no utilitza per a res. El peritatge dels 1.500 euros no va formar part, mai, de l’expedient del contracte; ara bé, l’oposició va descobrir-lo perquè és un document amb entrada de registre a l’Ajuntament, el va recuperar i va donar-ne còpia a Fiscalia.



Indicis d’irregularitats en el segon lloguer
Lloguer d’una nau al carrer Gaià 22-24, que en el seu dia es va contractar amb l’empresa Vicsan. Era el 17 de març de 2011, es va fer la contractació en caràcter d’urgència, sense cap concurs públic, d’un lloguer per 4 anys, per un import de 9.077,21 euros+IVA durant el 2011 i de 9.583,33 euros +IVA a partir de 2012. Es va dir, des de l’equip de govern, que es triava a dit aquella nau per la seva “singularitat”, però aquesta condició va quedar rebutjada per l’interventor d’aquella època i també pel secretari, el qual va fer un informe desfavorable a l’operació. Els termes amb els quals es va redactar el contracte de lloguer desmunta la idea de la “singularitat”, és a dir, no es pot justificar que es triés aquella nau i no cap altra. L’alcalde va anunciar que llogava la nau per traslladar-hi la policia local, però d’això en fa gairebé dos anys i la policia local no s’hi ha mudat mai. A sobre, el 2 de gener de 2012 l’equip de govern ordena una modificació del contracte de lloguer que passa de 4 a 12 anys, i en aquests termes, la competència per autoritzar això és del Ple i no pas la Junta de Govern, però el canvi mai no va arribar al Ple. I per arrodonir els despropòsits, la propietària de la nau llogada, l’empresa Vicsan, va vendre-la a Catalunya Caixa i no consta que hi hagi cap acord de l’Ajuntament que autoritzés dita venda quan una de les clàusules del contracte que l’Ajuntament va signar amb Vicsan diu que la propietat s’obliga expressament a no vendre. L’oposició ha detectat i ha avisat a Fiscalia de defectes formals en la contractació de març de 2011 i també veu irregularitats en el que ha passat després.