ERC

14/6/12

Mocions aprovades en l´últim ple


MOCIÓ EN DEFENSA DELS AFECTATS PER LA CONTRACTACIÓ DE PARTICIPACIONS PREFERENTS

A la vista del perjudici generat entre les 210.000 famílies catalanes – 700.000 al conjunt de l’Estat - afectades per la compra de participacions preferents en condicions irregulars, la insuficient acció supervisora i reguladora dels organismes competents per tal d’evitar o corregir aquests perjudicis i les mobilitzacions dels afectats i els col·lectius d’usuaris d’entitats financeres, es fan necessàries totes les mesures de recolzament possibles per reclamar una acció correctora molt més decidida per part dels poders públics.

Des del 1999, s’han col·locat més prop de 26.000 milions d’euros en participacions preferents, pràcticament la totalitat per part d’entitats financeres. Fins al 2007, molts dels contractes de participacions preferents es van realitzar sense documentació i amb menor informació, i a partir del 2007 s’han detectat molts incompliments de les obligacions d’informació i protecció de la persona consumidora previstos a la Directiva MiFID i en la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya. En molts casos, es van convertir contractes de dipòsits a termini a participacions preferents.

Les participacions preferents són valors emesos per societats que no permeten participació en el capital ni dret a vot, tenen caràcter perpetu i la seva rendibilitat és de caràcter variable i no garantida. Són valors que no cotitzen en borsa, i tenen una liquiditat escassa. Tenen un alt risc de pèrdues, una rendibilitat generalment fixa en un primer període i variable posteriorment, no garantitzada, vinculada a beneficis distribuïbles, sense garantia del capital invertit i amb la possibilitat de pèrdues d’aquest capital, a més, no estan cobertes pel Fons de Garantia d’Inversions. La col·locació d’aquest producte es va donar a causa de la falta de liquiditat de les entitats financeres, amb aquestes emissions van poder reforçar els seus balanços i van enfortir d’aquesta forma la seva aparent solidesa.

Com a conseqüència dels acords de regulació bancària de Basilea III, aquestes participacions preferents deixen de computar com a capital principal. Els acords de BasileaIII es prenen amb l’objectiu d’establir un nou codi de disciplina bancària que incrementi els requeriments en capital i qualitat, i ser més exigents amb el deute, per tal d’evitar un altre col·lapse financer.

És per aquest motiu, i no per cap altre, que les entitats financeres que havien comercialitzat les participacions preferents, estan oferint un bescanvi als seus clients, ja sigui per accions, per bons convertibles, per deute subordinat, etc.

Els perjudicis s’han fet evidents quan han aflorat les irregularitats pel que fa a:
I. La seva contractació i comercialització
S’han detectat molts casos en què no es va informar de les característiques del producte, ni dels seus riscos, ni de l’escassa o nul·la liquiditat i el caràcter perpetu del producte. Es van contractar moltes participacions preferents sota l’aparença de dipòsit, però amb una rendibilitat superior. És un producte altament complex que la mateixa Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) considera d’alt risc no apropiat per al mercat minorista.








II. La baixa disponibilitat i liquiditat de la inversió
Un cop els estalviadors han volgut recuperar els fons dipositats, molts s’han trobat que el caràcter perpetu del producte - del qual no van ser avisats - impedeix la liquiditat del mateix, a no ser que es traspassi en un mercat secundari on el principal comprador - i pràcticament l’únic - és l’entitat emissora, amb la conseqüència que és qui marca el preu de venda, molt per sota de l’inicial.

Donat que s’està instant als propietaris de participacions preferents que facin escrits de reserva d’accions legals davant les entitats bancàries, sota l’auspici de AICEC - ADICAE (Asociació d‘Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya) i tenint en compte la insuficiència de les alternatives ofertes per les entitats financeres als afectats, considerant que la denúncia realitzada per les associacions de persones consumidores i usuàries als organismes supervisors ha aconseguit que la CNMV i el propi Banc d’Espanya reconegui l’abús i la incorrecció de les pràctiques realitzades, però no accions correctores suficientment contundents, evidenciant la indefensió i desinformació de bona part dels afectats.

Per tot l’anteriorment exposat, Esquerra Republicana de Catalunya proposa al ple de l’ajuntament de Tarragona que prengui els següents

A C O R D S

Primer. Manifestar i denunciar l’abús en el que han incorregut les entitats financeres en la comercialització d’aquests productes.

Segon. Comunicar als organismes reguladors - Banc d’Espanya i Comissió Nacional del Mercat de Valors - la necessitat d’impulsar una campanya de comunicació per part de les pròpies entitats financeres per tal de garantir la correcta informació del conjunt dels afectats, dels seus drets i dels seus deures.

Tercer. Manifestar la necessitat que els organismes reguladors intervinguin per assolir la restitució dels drets dels usuaris afectats. Una restitució que hauria de garantir, a través de les vies legals i financeres oportunes, la plena convertibilitat dels estalvis que hagin estat invertits en productes que no hagin garantit una informació adequada sobre les seves característiques a l’hora de la seva contractació i comercialització.

Quart. Donar suport a totes les actuacions de les associacions de persones consumidores i usuàries en la informació i defensa dels afectats i la denúncia de les irregularitats comeses en la fase de contractació i comercialització d’aquests productes.

Cinquè. Recolzar totes les iniciatives legislatives i parlamentàries encaminades tant a la denúncia i divulgació d’aquestes males pràctiques anteriorment mencionades, com a la defensa i demanda de restitució dels drets dels seus afectats.


                                                                 I----------------I

MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL D’E.R.C. SOBRE L’ARRANJAMENT I ADEQUACIÓ DEL PÀRQUING PROVISIONAL DEL CARRER LLEÍDA, COM A ZONA VERDA INFANTIL I DE JOCS.

Entre els carrers Rodes, Lleída i Av. Diagonal d’aquest municipi s’hi troba una zona classificada en el PGU com a Zona Verda o Parcs i Jardins.
Aquesta zona actualment està destinada a l’estacionament de vehicles. Estacionament provisional mentre és realitzaven les obres de construcció del Pàrquing Filadors. Des de la regidoria de Serveis, es va adequar molt provisionalment per aquesta raó, ja que una vegada finalitzades les obres, s’havia d’adequar com a Zona Verda. Però desprès de dos anys que el Pàrquing Filadors està acabat, hem pogut comprovar que no s’ha fet cap acció per recuperar la zona.

Creiem que és del tot necessària la recuperació i adequació d’aquesta zona, tant pels nostres infants com per la nostra gent gran, ja que el projecte contemplava varis espais diferenciats de jocs. Perquè és una zona cèntrica ja que en el nucli urbà no disposem de zones de joc i d’esbarjo. I també per la necessitat dels veïns de la zona, perquè de tots és sabut que la zona estava destinada a aquest ús i així es va comprometre l’ajuntament quan es va a destinar a “pàrquing provisional”

Per tots aquest motius exposats, es proposa al Ple l’adopció del següent acord:

PRIMER:
Que la regidoria que li pertoqui recuperi el projecte aprovat de l’adequació de la Zona Verda anomenada del carrer Lleida.

SEGON:
Que en els pressupostos de l’any 2012, s’hi destini una partida per arranjar i adequar aquesta zona verda.






Signat: Eduard Rovira i Montserrat Gassull, regidors de la Corporació.


Grup Municipal d’ERC
Torredembarra, 11 d’abril del 2011.